Trabzon
Site Haritası

Artabel Gölü Gezisi

Dünyanın en pahalı benzinini kullanarak gerçekleştireceğimiz bu gezi için Artabel Gölleri’ni hedef seçtik. İlhan arkadaşım defalarca Artabel kavşağına gittiğini fakat geri döndüğünü söyleyip duruyordu. Bir türlü gitmek nasip olmamış. Artabelde Artabel diyip duruyordu. Tamam İlhan kendimi kıracağıma seni kırarım diyerek planımızı yaptık. Uzun zamandırda gezi yapamıyordum bu çok iyi oldu. 4 motor 5 kişiyiz. Ben, Niyazi abi, Ömer, İlhan ve yeğeni.

Bu arada yeni tanıştığım Ali ÖZKAN abimizden, gezi yazılarıma gittiğim yerlerin koordinatlarını da eklemem şeklinde bir öneri aldım. Benim de hoşuma gitti açıkcası. Neden daha önce düşünemediysem. Teşekkürler Ali abi :)

Artabel Gölleri hakkında önce matematiksel bilgiler:

Hedef: Gümüşhane Artabel Gölleri. Rotaya buradan ulaşabilirsiniz.

Koordinatlar: 40 23’15.13″K  39 05’31.16″D

Rakım: 3000m

Gezi tarihimiz: 09.08.2013

Artabel Gölleri hakkında genel bilgilere buradan ulaşabilirsiniz.

Gezi öncesi edindiğim bilgilere göre yolumuzun bir kısmı stabilize ve ardından göllere ulaşmak için 90 dakikalık yürüyüş var. Buyurun fotoğraflar ve hikayemiz.

artabel-golleri (1)

Gezi öncesi kısa bir temizlik yok bu sefer :) Motorum zaten temiz ama zincirin yağlanması gerek. Kütük marka arka sehpa yardımıyla zincirimi yağlıyorum :)

artabel-golleri (2)

Evden çıkmadan önce saat ve km. Saat 9′da gaz açmaya karar verdik. Buluşma yeri bana 50km uzakta olduğu için ben 8′de evden çıkıyorum.

artabel-golleri (3)

Buluşma yerine giderken yolda Ömer ile karşılaşıyorum. Kararlaştırdığımız yere birlikte gidip diğerlerinin gelmesini bekliyoruz. Bu arada Ömer’in yeni motoru Suzuki Dr350′side hayırlı olsun:)

artabel-golleri (4)

5 dakika sonra TDM 850′si ile İlhan geliyor.

artabel-golleri (5)

ve ardından SYM 250′si ile Niyazi abimiz.

artabel-golleri (6)

Herkes tamam olduğuna göre yola çıkabiliriz.

Yola çıktık ve hiç durmadan Zigana Dağı’nı geçip Torul’a kadar geldik.

artabel-golleri (7)

Gideceğimiz yol uzun ve bozuk olduğu için Torul’da yakıt takviyesi yapıyoruz. Ömer biraz telaşlanıyor acaba 8 litrelik benzin yeter mi yolda bırakır mı diye. Biterse benim depodan benzin çekmek için yanına hortum almayı bile düşünüyor :)

artabel-golleri (8)

Usta her yerde ustadır. İlhan motorların lastik havalarını kontrol ediyor.

artabel-golleri (9)

Ardından yine Torul’da kahvaltı için duruyoruz. Benden başka kimse kahvaltı yapmamış.

artabel-golleri (10)

Ben kahvaltı yapmıştım o yüzden sadece çay içeyim diyorum ama masada en çok yiyen ben oluyorum:) Bu yüzden Niyazi abinin de diline düştük tabi:)

Kahvaltıdan sonra yola koyuluyoruz. Rotamıza göre buradan sonra ana yoldan ayrılıp dağlara süreceğiz.

artabel-golleri (11)

Anayoldan ayrılıp bir süre daha asfalt yolda sürdükten sonra yol stabilizeye dönüşüyor. Sultan Murat gezimizde olduğu gibi motorlarımız yüzünden Niyazi abi ve ben yine arkada kalıyoruz:)

artabel-golleri (12)

Buralar yolun iyi olduğu yerler. Keşke hep böyle olsaydı:)

artabel-golleri (13)

Köy yollarında tabela olmadığı için her sapakta durup Ömer ve İlhan yol soruyorlar. Niyazi abi ve ben yol tarifi almamıza gerek yok. Nasıl olsa arkada kalacağız. Öndekileri takip etmemiz yeterli :)

artabel-golleri (14)

Hava çok güzel. Onlar soradursun ben etrafı seyrediyorum.

artabel-golleri (17)

artabel-golleri (16)

Yol tarifini aldıktan sonra devam ediyoruz.

artabel-golleri (18)

Derken bir yol sapağında daha sormamız gerekiyor.

artabel-golleri (19)

Uzaktan bizi gören çocuklarda koşarak yanımıza geliyorlar. Tabi “bu kaç basıyor, kaç para?” gibi sorular da yanlarında :)

artabel-golleri (20)

Biraz ilerledikten sonra bir köy meydanına geliyoruz. Artabel Köyü. Ne olduğunu anlamadan köy halkı tepkili bir şekilde etrafımızı sarıyor. ” Siz kimsiniz?, Neden geldiniz?, Nereye geldiniz?” gibi garip sorularla karşılaşıyoruz. Cevaplarımızı verdikten sonra bu soruların neden sorulduğunu öğreniyoruz. Köy halkı HES için gelenlere yol vermiyormuş. Bu yüzden yola kilitli demir bariyer koymuşlar. Bizim HES için gelmediğimizi anladıklarında ise çok misafirperver davrandılar. Her yabancıya kim olduğunu ve neden geldiğini soruyorlarmış.  Ona göre yolun kapısını açıyorlar veya açmıyorlar. HES için gelenleri geri göndermişler hep. Bazılarına kimlik sordukları bile oluyormuş . Neyseki bu sıcakta bize o işkenceyi yapmadılar:)

artabel-golleri (21)

Yolun ortasındaki demir bariyerin yeri. Bizim için kaldırdılar demiri ama kaldırmasalarda olurdu. Kenarından geçebilirdik. Prensipli insanlar:)

artabel-golleri (22)

Bir süre sonra yol iyice kötüleşiyor ve dikleşiyor. Motorumu ilk defa bu kadar bozuk yolda sürüyorum. Ama acımıyorum. Araç yolu böyleyse yürüyüş yolu nasıldır acaba. Sonumuz hayır olsun.

artabel-golleri (23)

Burada durup motorumun halini ve yolların durumunu karelemek istedim. Zincirimi yeni temizlemiştim:)

artabel-golleri (24)

Ama olsun bu maceraya değer.

artabel-golleri (25)

artabel-golleri (26)

artabel-golleri (27)

Bu yollar Cbr’ın harcı değil diyorum ve Crf 250 L düşünmeye başlıyorum :)

artabel-golleri (28)

Arasıra fotoğraf çekmeye durduğum için gerilerde kalıyorum. Biraz ilerleyince Niyazi abinin yolda beklediğini görüyorum. Motoru hararet sınırına dayanmış ve soğumasını bekliyor :))

artabel-golleri (29)

Benim motorum da fan açınca Niyazi abiyi yalnız bırakmıyorum. Beklerken etrafı kareliyorum.

artabel-golleri (30)

artabel-golleri (31)

artabel-golleri (32)

Niyazi abinin motoru biraz soğuyunca devam ediyoruz.

artabel-golleri (33)

İlhan ve Ömer buraya kadar çıkmışlar ve bizi bekliyorlar. Niyazi abi bir önceki virajda kaldı. Ben de buradan yukarı çıkmayı düşünmüyorum artık. Yollar çok bozuk ve motorum sürekli fan açıyor.

artabel-golleri (34)

Sanırım burası motorlar için son nokta

artabel-golleri (35)

Motorları bırakıp yürümeye başlıyoruz. Ömer motorunu bırakmıyor tabiki. Bende de Dr350 olsa ben de bırakmazdım:)

artabel-golleri (36)

Arkasına da İlhan’ı da alıp basıyor. İnşallah benzinin biter Ömer :)

artabel-golleri (37)

Niyazi abi de benim gibi tabana kuvvet:)

artabel-golleri (38)

Dr350 de olsa onun da gidemeyeceği yerler var tabi. Buradan sonra hepimiz yürüyoruz. 90 dakikalık yürüyüşümüz burada başlıyor.

artabel-golleri (39)

Böyle olacağını tahmin etmemiştim :)

artabel-golleri (40)

Biraz yorucu bir yol olacağa benziyor. Ama şu tepeyi aşınca göle ulaşacağımızı düşünüyorum.

artabel-golleri (41)

Neyseki manzaralar güzel.

artabel-golleri (42)

O tepeyi aştık fakat göl möl yok.

artabel-golleri (43)

Yorgunluk başgöstermeye başladı. İlk molamız:)

artabel-golleri (44)

Mantık olarak dere kenarını takip edersek göllere ulaşabileceğimizi düşünüyoruz :)

artabel-golleri (45)

Burada su coşkulu akıyor. Göl bu tepenin hemen arkasında olmalı. Suyun coşkulu akmasıyla gölün yakın olması ne alaka bilmiyorum ama göl bu tepenin arkasında olsun istiyorum artık:)

artabel-golleri (46)

Yine yanlış tahmin:)

artabel-golleri (48)

Dere kenarı da takip edilecek gibi değil ve üçüncü molamız.

artabel-golleri (49)

Dere yolu uzatıyor. Kestirmeden gitmek lazım.

artabel-golleri (50)

Büyük kayalar geride kaldı. Yürümek daha kolaylaşıyor. Ama yaklaştığımızı hissediyorum artık:)

artabel-golleri (51)

Ağustos ayında hala kar var. Kar seviyesine ulaştığımıza göre göl şu tepenin ardında olmalı:)

artabel-golleri (52)

O tepeyi aşmak üzereyiz.

artabel-golleri (53)

ve yine göl yok! Niyazi abi pes etmek üzere. Gel abi diyorum manzarayı izleyelimde yorgunluğumuzu alsın.

artabel-golleri (54)

artabel-golleri (55)

Manzaranın yorgunluk falan aldığı yok Niyazi abi kalk gidelim diyorum :))

artabel-golleri (56)

Göreceğimiz iki su birikintisi ama çektiğimiz şu sıkıntıya bak diyerek yürüyüşe devam.  Niyazi abi küfür  ede ede arkamdan geliyor :)))

artabel-golleri (57)

Bir süre sonra Niyazi abinin serzenişlerini duymadığımı farkediyorum. Arkama baktığımda abimi çoktan pes etmiş halde buluyorum. Dönüşte beni buradan alın diyor:))

artabel-golleri (58)

Biz tırmanmaya devam.

artabel-golleri (59)

Yorgunluktan mıdır yoksa rakım mı çarptı bilmiyorum ama o taşı iterek yuvarlayabileceğimi iddia ettim ve az kalan enerjimin yarısını bu taş için harcadım. Sonucu söylemiyorum:)

artabel-golleri (60)

Herkes yoruldu ve mola verdi. Ben tek başıma ilerliyorum. Umarım karşıdaki zirveye çıkmamız gerekmez.

artabel-golleri (61)

En iyisi yine dereyi takip etmek.

artabel-golleri (62)

Umarım bu derenin yukarısında insanlar yoktur. :)

artabel-golleri (63)

Bu düzlüğüe çıktığımda artık takatim kalmıyor ama inat ettim o 7 gölden bir tanesini bulacağım. Devam…

artabel-golleri (64)

Her yer kupkuru. Pek göl bulacağımı sanmıyorum ama devam ediyorum.

artabel-golleri (65)

En sonunda bu çıkıyor karşıma. Bula bula bunu buluyorum. :)) Artabel gölü bu olmasa gerek. Fotoğraflarda hiç böyle görünmüyordu:) Diğerlerine de gölü bulduğumu haber verip çağırıyorum. Tamam gördük haydi dönelim diyen bile oldu. Burası aramızda biraz espri konusu olduktan sonra devam ediyoruz. :)

artabel-golleri (66)

Az ilerde koyun sürüsü görüyorum ve yanında çoban vardır ona sorarız diyerek yaklaşıyoruz. Umarım sürünün köpeği çobandan önce karşımıza çıkmaz:))

artabel-golleri (67)

Çobanı bulduk. Nuri abi. Göle gelmişiz zaten ama uzak yoldan gelmişiz öyle diyor:) Hemen yan tarafmızda göllerden birtanesi var. Ama gitmeden önce Nuri abiyle biraz sohbet ediyoruz. Akçaabat’ta oturuyormuş. 200 civarı koyunu varmış. Mayıs gibi koyunlarını yürüyerek çadır kura kura 1 haftada Artabel yaylasına getiriyormuş. Ekim sonunda da yine aynı güzergahtan aynı şekilde Akçaabat’a. Para kazanmak hiç kolay değil. Nuri abiye saygılarımızı sunuyoruz.Vakfıkebirli olduğumu söyleyince çok seviniyor. O da 5 yıl kalmış orada. Gitme sohbet edelim diyor ama gitmem gerek Nuri abi. Yolum uzun ve yorgunum ve hala gölü göremedim.

artabel-golleri (68)

İşte o göl!

artabel-golleri (69)

artabel-golleri (70)

Ayaklarımın yorgunluğunu göle sokarak atayım diyorum ama 2 dakikadan fazla tutamıyorum. Su buz gibi :) Burada aklıma gelen düşünce: “Göle atlasam nasıl çıkarım acaba. Ya da çıkabilir miyim. Jaaack..Jaaack” :P

artabel-golleri (71)

Bundan 6 tane daha varmış civarda. Biz ilk bunu bulunca diğerlerini görmeye gerek duymuyoruz:) Bu gölün tadını çıkarıp dönelim diyoruz.

artabel-golleri (72)

artabel-golleri (73)

artabel-golleri (74)

Bu kadar göl yeter. Burada güneş erken batıyormuş. Akşam olmadan inelim diyoruz ve dönüş yolundayız. Ayrıca suyun coşkulu akmasıyla gölün yakın olmasının doğru orantılı olduğu tezimi burada çürütüyorum. Gölün hemen dibindeyim ve su gayette sakin akıyor. Demekki ters orantılıymış:)))

artabel-golleri (75)

Dönüşte Ferhat’la karşılaşıyoruz. Nuri abinin kardeşiymiş.Vakfıkebirli olduğumu öğrenince abisi gibi o da hikayesini anlatıyor. Kesmiyorum ve aynı hikayeyi tekrar dinliyorum. Toprağım diye sarılıp çok seviniyor:)

artabel-golleri (76)

Aşağı inerken Ferhat da bize eşlik ediyor.

artabel-golleri (77)

Nuri abi ve Ferhat’ın evine geldik. Yılın 4-5 ayı burada kalıyorlarmış.

artabel-golleri (78)

Ufaklığı yanımıza çekemeyince çantamdakilerle kandırıp bir pozluk kadar kucağımda tutabiliyorum. :)

artabel-golleri (79)

İşte çobandan önce karşıma çıkmasını istemediğim bekçi bağlı bir şekilde buradaymış.

artabel-golleri (80)

Ferhat ve ailesiyle vedalaşıp yolumuza devam ediyoruz. Ferhat numaramı istiyor. Vakfıkebir’e gelince beni mutlaka arayacakmış. Bekliyorum.

artabel-golleri (81)

Yokuş aşağı inmek de zor arkadaş. Ayak parmaklarınız ayakkabının ucuna dayanıyor ve acıyor.

artabel-golleri (82)

Biz yine dereyi takip edelim:)

artabel-golleri (83)

Niyazi abiyi bırakmadığımız yerde keyif yaparken buluyoruz. Kim bilir ne hayaller kurup ne türküler söylemiştir kendi kendine:)

artabel-golleri (84)

Artık yoldayız.

artabel-golleri (85)

ve motorlarımıza ulaştık. Vakit kaybetmeden yola çıkıyoruz. Çıkarken zorlandığım, lastiğimin kaydığı yollarda yokuş aşağı nasıl ineceğimi düşünüyorum. Özellikle virajlar beni tedirgin ediyor.

artabel-golleri (86)

1. vites yavaş yavaş iniyoruz. Tabiki Niyazi abi ve ben yine arkada kaldık.

artabel-golleri (87)

Artabel’den sonra hiç durmadan Maçka’ya kadar geldik ve yemek için durduk. Saat 19:00 civarı.

artabel-golleri (88)

Artabel yolları ve Zigana virajlarından sonra zincir ve lastik durumum. Ayrıntılı bir temizlik beni bekliyor.

artabel-golleri (89)

Yemeğimizi yiyip çaylarımızı içtikten sonra yola koyuluyoruz.

Yollarda artık durmuyoruz ve  Trabzon merkezde ayrılıyoruz. Herkes evine gitti ama benim daha 50 kilometrem var.

artabel-golleri (90)

Eve geldiğimde saat ve km.

Motorla toplamda 363 km yol yaptım. Motorla dedim çünkü yürüyüş kısmı da vardı:) 3 km’lik tırmanış ve bir o kadar da iniş. Yürüyerek de toplam 6 km yol yaptım. Oldukça yorucu bir geziydi çünkü yürüyüşe hazırlıklı değildik, hamlamıştık. Ayak bileklerim çok ağrıdı. Özellikle inişte. Ertesi gün uyandığımda dizlerimden aşağısını hissetmiyordum:)

Motosikletim için de yollar kötüydü. Yaklaşık 50 km kadar stabilizede sürdüm. Bunun 20 km’ si aşırı bozuktu. Asfalt lastiklerimle virajları alırken bir hayli zorlandım. Arka sürekli paten modda. Arkayı toparlayınca ön koyveriyordu. Neyseki kazasız belasız ve bol maceralı bir şekilde tecrübe kazandık.

Eğlendiğim en güzel gezilerden biriydi diyebilirim. Artabel göllerini şiddetle öneriyorum. Kesinlikle rotalarınıza eklemelisiniz.Gittiğinizde nelerle karşılaşacağınızı biliyorsunuz artık ;)

Aynı gezilerde görüşmek dileğiyle…